O dopowiedzeniach, czyli refrenach

a. Z Listu Apostolskiego papieża Jana Pawła II: "Rosarium Virginis Mariae" z 16 października 2002 roku:

33. [Dziesięć « Zdrowaś Maryjo »] Jest to element, który zajmuje w różańcu najwięcej miejsca, a równocześnie sprawia, że jest on modlitwą w całym tego słowa znaczeniu maryjną. Właśnie jednak w świetle dobrze rozumianych słów « Zdrowaś Maryjo » odczuwa się wyraźnie, że charakter maryjny nie tylko nie przeciwstawia się chrystologicznemu, ale przeciwnie, podkreśla go i uwypukla. Istotnie, pierwsza część « Zdrowaś Maryjo », zaczerpnięta ze słów skierowanych do Maryi przez anioła Gabriela i św. Elżbietę, jest adorującą kontemplacją misterium, które dokonuje się w Dziewicy z Nazaretu. Wyrażają one, jak można by powiedzieć, podziw nieba i ziemi, ujawniając poniekąd zachwyt samego Boga, gdy ogląda On swe arcydzieło -- Wcielenie Syna w dziewiczym łonie Maryi -- w duchu tego radosnego spojrzenia z Księgi Rodzaju (por. 1, 31), owego pierwotnego « pathosu, z jakim Bóg u świtu stworzenia przyglądał się dziełu swoich rąk ».[36] Powtarzanie w różańcu « Zdrowaś Maryjo » utrzymuje nas w klimacie zachwytu Boga: wyraża rozradowanie, zdumienie, uznanie dla największego w historii cudu. Jest to wypełnienie proroctwa Maryi: « Odtąd błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia » (Łk 1, 48).

Centrum « Zdrowaś Maryjo », poniekąd zwornikiem między jego pierwszą a drugą częścią, jest imię Jezus. Czasami, przy pośpiesznym odmawianiu, to centrum uchodzi uwagi, a wraz z nim również nawiązanie do misterium Chrystusa, które jest kontemplowane. Ale to właśnie akcent, jaki kładzie się na imieniu Jezus i na Jego misterium, znamionuje znaczące i owocne odmawianie różańca. Już Paweł VI przypomniał w Adhortacji Marialis cultus praktykowany w pewnych regionach zwyczaj, by podkreślać imię Chrystusa, dodając do niego refren (tak zwane « dopowiedzenia ») nawiązujący do rozważanej tajemnicy.[37] Jest to zwyczaj godny pochwały, zwłaszcza przy publicznym odmawianiu różańca. Wyraża on dobrze wiarę chrystologiczną, odnoszącą się do różnych momentów życia Odkupiciela. Jest to wyznanie wiary, a równocześnie pomoc w medytacji, która pozwala przyswajać i przeżywać misterium Chrystusa, w naturalny sposób związane z odmawianiem « Zdrowaś Maryjo ». Powtarzanie imienia Jezus -- jedynego imienia, w którym dane nam jest mieć nadzieję na zbawienie (por. Dz 4, 12) -- złączonego zw imieniem Matki Najświętszej, pozwalając niejako, by to Ona sama nam je podsuwała, stanowi drogę asymilacji, której celem jest coraz głębsze wprowadzanie nas w życie Chrystusa.

Z bardzo szczególnej więzi z Chrystusem, wynikającej z faktu, że Maryja jest Matką Boga, Theotókos, wypływa ponadto moc błagania, jakie do Niej kierujemy w drugiej części tej modlitwy, powierzając Jej matczynemu wstawiennictwu nasze życie i godzinę naszej śmierci.
 
 

b. Z wydawnictwa: Ks. E. Krzyżanowski SAC - "15 TAJEMNIC". Pierwszokomunijna katecheza  różańcowa. PALLOTTINUM   1997:

[... ]
Aby ułatwić sobie rozważanie tajemnic, niektórzy dodają w każdej tajemnicy specjalne dopowiedzenia.  Wstawia się je w połowie modlitwy "Zdrowaś Maryjo" po słowie: Jezus. Można w całej tajemnicy odmawiać takie samo dopowiedzenie, które powtarza się dziesięć razy. Można też układać z pamięci lub znaleźć w książeczce dziesięć różnych dopowiedzeń do jednej tajemnicy. Wtedy rozważanie danej tajemnicy jest jeszcze ciekawsze. [O Różańcu Biblijnym metodą bł. Dominika z Prus tutaj]

Część Radosna
Jezus, któregoś Ty, Dziewico, poczęła z Ducha Świętego,
Jezus, któregoś Ty, Dziewico, zaniosła do św. Elżbiety,
Jezus, któregoś Ty, Dziewico, porodziła w Betlejem,
Jezus, któregoś Ty, Dziewico, ofiarowała w świątyni,
Jezus, któregoś Ty, Dziewico, znalazła w świątyni.

Część Bolesna
Jezus, który za nas znosił udrękę w Ogrodzie Oliwnym,
Jezus, który za nas został ubiczowany,
Jezus, który za nas został cierniem ukoronowany,
Jezus, który za nas dźwigał krzyż na Golgotę,
Jezus, który za nas umarł na krzyżu.

Część Chwalebna
Jezus, który trzeciego dnia zmartwychwstał,
Jezus, który wstąpił do nieba,
Jezus, który zesłał Ducha Świętego,
Jezus, który Ciebie, Matko, zabrał do nieba,
Jezus, który Ciebie, Matko, ukoronował w niebie.
 

c. Z wydawnictwa: o. Emilio Cárdenas SM, "Różaniec — modlitwa czuwającego serca", Wydawnictwo Loretanek, Warszawa 2000:

Różaniec z dopowiedzeniami do rozmyślania

Dopowiedzenia dodawane są do zdrowasiek, po słowie Jezus,a przed "Święta Maryjo".

Wstęp


... Jezus, który nam w wierze przewodzi i ją wydoskonala.
... Jezus Chrystus, nasza nadzieja
... Jezus, który objawił nam miłość Boga Ojca

Tajemnice radosne

1.ZWIASTOWANIE PAŃSKIE
... Jezus, którego przez wiarę przyjęłaś w sposób dziewiczy.

2. NAWIEDZENIE NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY
... Jezus, którego nosiłaś w swym łonie z macierzyńską miłością.

3. NARODZENIE CHRYSTUSA
... Jezus, którego wydałaś na świat jako Zbawiciela.

4. OFIAROWANIE CHRYSTUSA PANA
... Jezus, ogłoszony w świątyni jako światło narodów.

5. JEZUS ZGUBIONY I ZNALEZIONY W ŚWIĄTYNI
... Jezus, którego znalazłaś oddanego sprawom Ojca.

Tajemnice bolesne

1. KONANIE W GETSEMANI.
... Jezus, który za nas pił kielich Ojca.

2. BICZOWANIE
... Jezus, który został wydany poganom.

3. UKORONOWANIE CIERNIEM
... Jezus, który nosił koronę cierpiącego sługi.

4. DROGA NA KALWARIĘ
... Jezus, który dźwigał krzyż na Kalwarię.

5. ŚMIERĆ CHRYSTUSA
... Jezus, który umierając na krzyżu, wypełnił Pisma.

Tajemnice chwalebne

1. ZMARTWYCHWSTANIE CHRYSTUSA
... Jezus, który zmartwychwstał trzeciego dnia według Pisma.

2. WNIEBOWSTĄPIENIE CHRYSTUSA.....
... Jezus, który wstąpił do nieba i zasiada po prawicy Ojca.

3. ZESŁANIE DUCHA ŚWIĘTEGO
... Jezus, który posłał Kościołowi od Ojca Ducha Świętego.

4. WNIEBOWZIĘCIE MATKI BOŻEJ
... Jezus, który Cię przyjął do chwały niebieskiej.

5. UKORONOWANIE NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY
... Jezus, z którym razem królujesz i którego przyjścia oczekujemy.


Dokument [.doc] MSWord-97 do druku


Updated: 13:53 27.11.2003