Rozumienie prawa zachowania pędu przez nauczycieli przyrody i nauczycieli fizyki w gimnazjach

Zofia Gołąb-Meyer
Instytut Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego 
30-059 Kraków, ul. Reymonta 4


Streszczenie

W pracy pokazane są wyniki badań trudności nauczycieli ze zrozumieniem pojęcia pędu i prawa zachowania pędu.

Pojęcie pędu jest pojęciem trudnym i jego sens jest jasny dopiero po ogarnięciu całości dynamiki. Trudnym jest przejście od abstrakcyjnej dynamiki punktów materialnych do fizyki realnych obiektów. Trudność sprawia przetłumaczenie realnej sytuacji na model fizyczny.

W pracy przeanalizowano błędy popełniane przez nauczycieli rozwiązujących zadanie. Stwierdzono, iż nauczyciele mają bardzo podobne trudności do tych jakie mają uczniowie. Niepokonanie trudności nauczycieli można wytłumaczyć bardzo ograniczonym czasem nauczania tego problemu, z bardzo nikłą ilością przykładów. W typowych podręcznikach jest to jeden rozdział, często zatytułowany ,,Zderzenia''. Zbyt pospieszna werbalizacja prawa zachowania pędu, nie poparta mnogością rozmaitych doświadczeń i przykładów rachunkowych prowadzi w najlepszym przypadku do spłycenia rozumienia prawa zachowania pędu, a znacznie częściej do niewłaściwego zrozumienia lub po prostu do jego nieznajomości.

Tekst artykułu w formacie PDF praca.pdf [190kb]
(wymaga Adobe Acrobat Reader, który można znaleźć tutaj)
Spakowany plik PostScriptowy praca.zip [160kb](do wydrukowania)

Grudzień 1999


Pracę wykonano w ramach grantu 2 P03B 091 15