KRÓTKI PRZEWODNIK PO OBIEKTYWACH
Stanisław B. A. Stawowy

2001-11-22
[Powrót do poprzeniej]
[Powrót do głównej]

1. Zero elementów
Są to tak zwane 'obiektywy otworkowe' - 'pinhole'. Składają się z pojedynczego otworka o niewielkiej średnicy (dziesiąte części milimetra) wywierconego w cienkiej blaszce mosiężnej, srebrnej lub aluminiowej. Obraz tworzony jest wskutek dyfrakcji promieni świetlnych na krawędzi otworka. Cechy obrazu - bardzo miękki, o wyrównanej gradacji i zmniejszonym kontraście, rozdzielczość jest niewielka, rzędu kilkunastu lpmm. Obiektywy otworkowe rysują ostro niezależnie od odległości przedmiotu i filmu. Optymalna jasność obiektywu otworkowego to ok. f/100 - f/200. Raczej nie wykorzystywany w małym formacie, juz przy 6x6 zaczyna dawać interesujące wyniki. Jasność obrazu maleje ze zbliżaniem się do brzegów obrazu z cos^4 kąta pomiędzy osią optyczną a promieniem padającym na emulsję.

2. Jeden element
Większość najtanszych automatycznych aparatów małoobrazkowych ma obiektywy składające się z pojedynczej, zwykle plastikowej soczewki. Zazwyczaj nie jest ona przesuwana i znajduje się w stałej odległości od emulsji tak, że najlepiej przedstawia obiekty odlgłe o ok. 2-3 metry od aparatu. Jakość obrazu jest bardzo zła, z wyraźnie widoczna aberracja sferyczna i chromatyczna, silna koma. Jakość obrazu spada znacznie w miarę oddalania się od osi optycznej. Światło nie przekracza zwykle f/8 - f/11.

3a. Dwa elementy sklejone razem
Jest to tzw. achromat. Jest on pozbawiony aberracji chromatycznej, ale jakość w miarę oddalania się od osi optycznej maleje znacznie. Doskonałe jako obiektywy portretowe. Przy dłuższych ogniskowych, gdy wykorzystywana jest tylko centralna część obrazu, tego typu obiektywy często sprawują się doskonale - vide obiektyw 500mm sprzedany ostatnio przez Kubę Jewułę. Inny przykład - obiektyw aparatu Ami-2

3b. Dwa elementy pleckami od siebie (peryskop)
Tego typu obiektywy były często stosowane jako szerokokątne w fotografii wielkiego formatu - przykładem może być np. słynny Hypergon Goerza. Jakość obrazu w miarę zbliżania się do brzegów jest akceptowalna, a po przysłonięciu do f/32 - f/45 bardzo dobra. Jednocześnie nie występuje w nich dystorsja, a znaczny spadek jasności w miarę zbliżania się do brzegow zdjęcia jest często kompensowany przez zastosowanie filtrow centralnych albo urządzeń mechanicznych (jak np. wiatraczek na Hypergonie). Przykładem peryskopu jest 'Bilar' z aparatu Druh.

4. Trzy elementy - anastygmat = tryplet Cooka
Szeroko stosowany w aparatach mieszkowych, także w lepszych aparatach automatycznych 35mm (np. Olympus Mju-1). Tryplet Cooka jest bardzo wrażliwy na jakość wykonania i złożenia, rosyjskie Smieny Symbol często miały źle złożone obiektywy T-43 - rosyjskie tryplety. Anastygmaty trójsoczewkowe najlepiej pracują przy przysłonie f/11 i większej, nierzadko rywalizując ze znacznie bardziej skomplikowanymi formułami optycznymi. Jakość obiektywu przy brzegach zdjęcia nigdy nie jest w nich całkiem dobra, ale w środku obrazu często przekracza 50 lpmm. jasność tego typu obiektywów rzadko przekracza f/3.5
Lista trypletow:

  • Agfa: Anastigmat, Igestar, Apotar
  • Beck: Neostigmar
  • Busch: Glaukar
  • Friedrich: Corygon
  • Kodak: Anastigmat, Anaston
  • Laack: Pololyt
  • Ludwig: Victar, Meritar
  • Meyer: Trioplan, Aristoplan, Domiplan
  • Rodenstock: Trinar, Eurygon
  • Schneider: Radionar, Actinar
  • Steinheil: Cas sar, Actinar
  • Voigtlander: Voigtar, Helomar, Avuskop
  • Zeiss: Triplet, Novar, Nettar
  • ZSRR: T
  • CSSR: Mirar
  • Polska: Emitar

    5a. Cztery elementy - dwa achromaty pleckami do siebie - Aplanat
    Ładnie rysujący obiektyw, wykorzystywany często w aparatach wyższej klasy w wiekszym formacie pod nazwą Doppel-Anastigmat, po niewielkich zmianach (2x3 elementy sklejone ze sobą) wykorzystywany wciąż w wielkim formacie pod nazwa Dagor, Leukar, Akmar, Symmar. Światło zwykle f/6.8, bardzo wysoka jakość obrazu, brak dystorsji, lekki spadek ostości przy krawędziach znikający przy przysłonięciu do f/22.

    5b. Jego Wysokość Tessar
    Nazwany i sprzedawany przez Zeissa pod nazwą 'Adlerauge', jest jedną z najlepszych konstrukcji optycznych. Jego głównym ograniczeniem jest mała jasność - f/2.8 stanowi praktyczna granicę jego możliwości, najlepiej pracuje przy ok. f/8. Tessar jest bardzo odporny nawet na znaczne przemieszczenia elementów względem położenia optymalnego; do tego stopnia, że niektóre Tessary były nastawiane na ostro przez przemieszczanie przedniego elementu względem pozostałych. Są to zwykle obiektywy bardzo lekkie i małe; Szeroko stosowany od ponad stu lat, produkowany jest i sprzedawany do dzisiaj w wielkiej liczbie dla każdego formatu. Z bardziej znanych Tessarow warto wymienić tu Nikkora 2.8/45 Zeiss Tessara 2.8/45 do Contaxa czy obiektyw Yashica T3 -T5.
    Lista Tessarow:

  • Aldis: Series I
  • Agfa: Solinar
  • Bausch&Lomb: Tessar
  • Berthiot: Olar
  • Boyer: Saphir
  • Busch: Glyptar
  • Graflex: Optar
  • Ilex: Paragon
  • Kern: Kernon
  • Kilfitt: Kilar
  • Kodak: Ektar, Aviaton, Process-Anastigmat
  • Laack: Dialytar T
  • Leitz: Elmar, Hektor
  • Ludwig: Meritar
  • Meyer: Primotar
  • Plaubel: Anticomar
  • Rodenstock: Ysar
  • Ross: Xpres
  • Roussel: Stylor
  • Schneider: Xenar, Xenagon
  • Steinheil: Culminar, Quinar
  • Voigtlander: Skopar, Color-Skopar, Heliostigmat
  • Wollensak: Velostigmat, Raptar
  • Zeiss: Tessar
  • ZSRR: Industar, I
  • CSSR: Bilar

    6. Rozwinięcia Tessarow - Sonnar i przyjaciele:
    Wielu projektantów poświęciło mnóstwo czasu i wiedzy dla zmodyfikowania podstawowej konstrukcji Tessara celem zwiększenia jego jasności i jednoczesnie poprawienia jakości obrazu przy pełnej przysłonie. Najpiekniejszym przykładem jest tu Sonnar, obiektyw o dobrej jakości obrazu przy pełnej przysłonie, a poprawiajacej się jeszcze przy przysłanianiu; podstawową niedogodnością tych obiektywów - w porównaniu z obiektywami typu Gaussa - jest większa jakość obrazu w środku niż na brzegach obrazu, zaletą zaś - większa rozdzielczość w centrum, względny brak dystorsji i śliczny bokeh ;)
    Lista pochodnych Tessara (tylko najważniejsze):

  • Astro: Astar, Pantachar, Tachon
  • Kodak: Ektar
  • Meyer: Primoplan
  • Schneider: Xenar, Xenoplan
  • Voigtlander: Heliar
  • Zeiss: Biotessar, Sonnar, Biotar
  • ZSRR: Jupiter, Helios 44, Helios 40

    7. Obiektywy Gaussa
    No tak. Ja ich nie lubię :-)
    Są to obiektywy z prawie symetrycznie rozłożonymi względem przesłony elementami. Można potraktować je dla uproszczenia jako pochodne peryskopu, ze znacznie zmodyfikowanymi elementami. Sa one stosowane głównie jako obiektywy standardowe w aparatach małoobrazkowych; dają rownomierny rozkład ostrości w kadrze, przyzwoita ostość obrazu, niestety często kosztem dystorsji i kiepskiego wyglądu obszarów nieostrych (bokeh).
    Lista obiektywow typu Gaussa (troszkę, niedużo):

  • Canon: EF 1.8/50, FDn 1.4/50, EF 1/50 L
  • Leitz: Summaron, Summicron, Noctilux
  • Nikon: 1.4/50, 1.8/50
  • Praktica 1.8/50, Biogon, Biometar, Panolar
  • Schneider: Heligon
  • Voigtlander: Nokton, Ultron
  • Zeiss: Planar