1. Zero elementów
Są to tak zwane 'obiektywy otworkowe' - 'pinhole'. Składają się z pojedynczego
otworka o niewielkiej średnicy (dziesiąte części milimetra) wywierconego
w cienkiej blaszce mosiężnej, srebrnej lub aluminiowej. Obraz tworzony
jest wskutek dyfrakcji promieni świetlnych na krawędzi otworka.
Cechy obrazu - bardzo miękki, o wyrównanej gradacji i zmniejszonym
kontraście, rozdzielczość jest niewielka, rzędu kilkunastu lpmm.
Obiektywy otworkowe rysują ostro niezależnie od odległości przedmiotu
i filmu. Optymalna jasność obiektywu otworkowego to ok. f/100 - f/200.
Raczej nie wykorzystywany w małym formacie, juz przy 6x6 zaczyna dawać
interesujące wyniki. Jasność obrazu maleje ze zbliżaniem się do brzegów
obrazu z cos^4 kąta pomiędzy osią optyczną a promieniem padającym
na emulsję.
2. Jeden element
Większość najtanszych automatycznych aparatów małoobrazkowych ma
obiektywy składające się z pojedynczej, zwykle plastikowej soczewki.
Zazwyczaj nie jest ona przesuwana i znajduje się w stałej odległości
od emulsji tak, że najlepiej przedstawia obiekty odlgłe o ok. 2-3
metry od aparatu. Jakość obrazu jest bardzo zła, z wyraźnie widoczna
aberracja sferyczna i chromatyczna, silna koma. Jakość obrazu spada
znacznie w miarę oddalania się od osi optycznej. Światło nie przekracza
zwykle f/8 - f/11.
3a. Dwa elementy sklejone razem
Jest to tzw. achromat. Jest on pozbawiony aberracji chromatycznej, ale
jakość w miarę oddalania się od osi optycznej maleje znacznie.
Doskonałe jako obiektywy portretowe. Przy dłuższych ogniskowych, gdy
wykorzystywana jest tylko centralna część obrazu, tego typu obiektywy
często sprawują się doskonale - vide obiektyw 500mm sprzedany ostatnio
przez Kubę Jewułę. Inny przykład - obiektyw aparatu Ami-2
3b. Dwa elementy pleckami od siebie (peryskop)
Tego typu obiektywy były często stosowane jako szerokokątne w fotografii
wielkiego formatu - przykładem może być np. słynny Hypergon Goerza.
Jakość obrazu w miarę zbliżania się do brzegów jest akceptowalna,
a po przysłonięciu do f/32 - f/45 bardzo dobra. Jednocześnie nie
występuje w nich dystorsja, a znaczny spadek jasności w miarę zbliżania
się do brzegow zdjęcia jest często kompensowany przez zastosowanie
filtrow centralnych albo urządzeń mechanicznych (jak np. wiatraczek
na Hypergonie). Przykładem peryskopu jest 'Bilar' z aparatu Druh.
4. Trzy elementy - anastygmat = tryplet Cooka
Szeroko stosowany w aparatach mieszkowych, także w lepszych aparatach
automatycznych 35mm (np. Olympus Mju-1). Tryplet Cooka jest bardzo wrażliwy
na jakość wykonania i złożenia, rosyjskie Smieny Symbol często miały
źle złożone obiektywy T-43 - rosyjskie tryplety.
Anastygmaty trójsoczewkowe najlepiej pracują przy przysłonie f/11
i większej, nierzadko rywalizując ze znacznie bardziej skomplikowanymi
formułami optycznymi. Jakość obiektywu przy brzegach zdjęcia nigdy nie jest
w nich całkiem dobra, ale w środku obrazu często przekracza 50 lpmm.
jasność tego typu obiektywów rzadko przekracza f/3.5
Lista trypletow:
5a. Cztery elementy - dwa achromaty pleckami do siebie - Aplanat
Ładnie rysujący obiektyw, wykorzystywany często w aparatach wyższej klasy
w wiekszym formacie pod nazwą Doppel-Anastigmat, po niewielkich zmianach
(2x3 elementy sklejone ze sobą) wykorzystywany wciąż w wielkim formacie
pod nazwa Dagor, Leukar, Akmar, Symmar. Światło zwykle f/6.8, bardzo wysoka
jakość obrazu, brak dystorsji, lekki spadek ostości przy krawędziach
znikający przy przysłonięciu do f/22.
5b. Jego Wysokość Tessar
Nazwany i sprzedawany przez Zeissa pod nazwą 'Adlerauge', jest jedną
z najlepszych konstrukcji optycznych. Jego głównym ograniczeniem jest
mała jasność - f/2.8 stanowi praktyczna granicę jego możliwości,
najlepiej pracuje przy ok. f/8. Tessar jest bardzo odporny nawet
na znaczne przemieszczenia elementów względem położenia optymalnego;
do tego stopnia, że niektóre Tessary były nastawiane na ostro przez
przemieszczanie przedniego elementu względem pozostałych. Są to
zwykle obiektywy bardzo lekkie i małe; Szeroko stosowany od ponad stu lat,
produkowany jest i sprzedawany do dzisiaj w wielkiej liczbie dla
każdego formatu. Z bardziej znanych Tessarow warto wymienić tu
Nikkora 2.8/45 Zeiss Tessara 2.8/45 do Contaxa czy obiektyw Yashica T3 -T5.
Lista Tessarow:
6. Rozwinięcia Tessarow - Sonnar i przyjaciele:
Wielu projektantów poświęciło mnóstwo czasu i wiedzy dla zmodyfikowania
podstawowej konstrukcji Tessara celem zwiększenia jego jasności
i jednoczesnie poprawienia jakości obrazu przy pełnej przysłonie.
Najpiekniejszym przykładem jest tu Sonnar, obiektyw o dobrej
jakości obrazu przy pełnej przysłonie, a poprawiajacej się jeszcze
przy przysłanianiu; podstawową niedogodnością tych obiektywów -
w porównaniu z obiektywami typu Gaussa - jest większa jakość obrazu
w środku niż na brzegach obrazu, zaletą zaś - większa rozdzielczość
w centrum, względny brak dystorsji i śliczny bokeh ;)
Lista pochodnych Tessara (tylko najważniejsze):
7. Obiektywy Gaussa
No tak. Ja ich nie lubię :-)
Są to obiektywy z prawie symetrycznie rozłożonymi względem przesłony
elementami. Można potraktować je dla uproszczenia jako pochodne
peryskopu, ze znacznie zmodyfikowanymi elementami.
Sa one stosowane głównie jako obiektywy standardowe w aparatach
małoobrazkowych; dają rownomierny rozkład ostrości w kadrze,
przyzwoita ostość obrazu, niestety często kosztem dystorsji
i kiepskiego wyglądu obszarów nieostrych (bokeh).
Lista obiektywow typu Gaussa (troszkę, niedużo):