Granica piewsza - rozdzielczosc oka
Jakość powstałego obrazu jest ograniczona w pierwszym rzędzie przez wzrok oglądającego. Jeśli skala powiększenia jest odpowiednio
mała, niska rozdzielczość systemu tworzącego obraz może zostać nie zauważona. Przykładem może być tu mn. fotografia robiona
przy pomocy apaatów subminiaturowych - np. Minoxa. Obiektywy tych aparatow mają krótką ogniskową i muszą dawać ostry obraz
na niewielkiej powierzchni; najlepsze obiektywy Minoxow dają lepszy obraz niż najlepsze obiektywy aparatów 35mm, zbliżając
się znaznie bardziej do bycia ograniczonymi jedynie przez dyfrakcję. W efekcie zdjęcie z Minoxa powiększone, załóżmy, 20 razy, będzie
miało większą rozdzielczość niż zdjęcie 24x35 powiększone 20 razy. Jednak powiększenia tej samej wielkości (np. 13x18)
z negatywu subminiaturowego, będą nie lepsze, a najprawdopodobniej znacznie gorsze, niż z negatywu małoobrazkowego. Powyższe
stwierdzenie odnosi się do porównania małego obrazka ze średnim formatem i średniego formatu z dużym.
Powszechnie przyjmuje się założenie, że praktyczną granicą dającą wszystko co możliwe z małego obrazka, jest 15 razy -
oznacza to odbitkę o rozmiarach 36x54cm. Przyjmujemy tutaj, że patrzymy na zdjęcie z odległości 25 centymetrów.
Ze wzgledu na budowę siatkówki, przeciętne oko nie jest w stanie zobaczyć większej liczby szczegółów z
mniejszej odległości. Granicą rozdzielczości ludzkiego oka jest 1' - jedna minuta kątowa (jeden stopień kątowy zawiera 60', średnica księżyca
w pełni wynosi okolo 30'). Jedna minuta kątowa w odległości 25 centymetrów równa się około 8 par linii na milimetr
na naszej odbitce. Przyjmijmy 10 lpmm dla łatwości obliczeń. Na naszym zdjęciu musimy uzyskać 10 lpmm. Oznacza to, że
na negatywie musielibysmy mieć 150 lpmm.
Granica druga - rozdzielczosc filmu
Filmy stosowane do wykonywania reprodukcji takie jak Kodak Technical Pan czy Agfa Copex Rapid (Gigabit film) mają
podawaną przez producenta rozdzielczość 350 - 600 lpmm. Jednakże wartości te odnoszą się do negatywów wywoływanych
w specjalnych (laboratoryjnych) wywoływaczach, dających bardzo duży kontrast. Wartości te są mierzone przez naświetlanie
negatywu poprzez płytkę szklaną z naniesionymi bardzo drobnymi czarno-bialymi liniami. Do pomiaru granic rozdzielczości
używa się też szklanych płyt z naniesioną warstwą chromu z wyrytymi liniami.
Niektórzy producenci podają też rozdzielczości filmów dla obiektów o ciągłych tonach. Przykłady (za E.Putsem):
Granica trzecia - dyfrakcja
Opisywanie rozdzielczości powyżej 500 lpmm może brzmieć fantastycznie :-). Tak jednak nie jest.
Rozdzielczość obiektywu jest ograniczona przez dwie wartości: aberracje optyczne i dyfrakcje. Obiektyw ograniczany
wyłącznie przez dyfrakcję jest to obiektyw skorygowany tak dobrze, że jedynym czynnikiem ograniczającym jego rozdzielczość
jest dyfrakcja (i dlugość fali światła używanego do robienia zdjęć). Oto wartości rozdzielczości dla
kilku wartości przysłony (przyjęte założenia to długość fali światła 550nm i założenia teorii kontrastu Kuhlera):
Przysłona | Rozdzielczość |
1,4 2,0 2,8 4,0 5,6 8,0 11 16 22 32 |
550 lpmm 385 lpmm 263 lpmm 185 lpmm 135 lpmm 94 lpmm 69 lpmm 48 lpmm 30 lpmm 21 lpmm |
Film | ASA | lpmm | lpmm dla kontrastu 50% |
Copex/ Gigabit Kodak Technical Pan Kodak T-Max 100 Kodak T-Max 400 Agfapan APX-25 Agfacolor HDC Plus Kodak Ektar 25 Fujichrome Velvia Pro Fujichrome Provia 100P Fujichrome Provia 400 Fujichrome Astia Fujichrome Sensia II Fujichrome Sensia II Fujicolor Superia 400 Fuji Profess. 400 NPH Fuji NHG 800 Profess. Kodak Ektachrome 64T Kodak Ektachrome 100 Kodachrome 200 Kodak Tri-X Konica Impresa Pro Konica SR-G Pro |
12(40) 25/50 100 400 25 400 25 50 100 400 100 200 400 400 400 800 64 100 200 400 50 160 |
600 320 200 125 200 130 200 160 140 125 135 125 125 100 110 100 125 125 100 100 130 100 |
100 100 63 50 80 45 80 80 60 40 55 50 40 50 50 45 50 50 50 50 80 50 |
Granica czwarta - obiektyw
Najlepsze istniejące obiektywy Leici potrafią uzyskiwać rozdzielczość teoretyczną około 450 lpmm przy 5% kontraście.
Dla kontrastu 30% oznacza to około 250 - 300 lpmm. Canon New FD 1.4/50 ma odpowiednio 420 lpmm i 278 lpmm.Zeiss
Planar 1.7/50 - odpowiednio 460 lpmm i 290 lpmm. Musimy jednak wziąć pod uwagę, że wartości podane powyżej
są znów wartościami idealnymi. Najlepsza wartość uzyskana praktycznie wynosi 120 lpmm na negatywie (za E.Putsem).
Kodak sugeruje, że dla wyzyskania w pełni rozdzielczości filmu, obiektyw powinien mieć około 3 razy wiekszą
rozdzielczość od negatywu. Poniższa tabelka pokazuje wyniki:
Rozdzielczość (lpmm) | ||
filmu | obiektywu | calosci |
50 50 50 80 80 80 100 100 100 600 600 600 |
100 200 400 100 200 400 100 200 400 100 600 1800 |
33 40 44 44 57 63 71 89 97 98 425 569 |
dodatek: dowod empiryczny :-)
(za Shermanem i Schneiderem, Modern Photography 1978).
Fotografowany był obiekt o wysokim kontraście, więc wyniki dla 'zwykłej' fotografii bądą gorsze o ok. 1/3:
Obiektyw nastawiony na f/4, nieskonczoność
Obiektyw (PCF) Sumicron |
Pan X | Tech Pan | Kodachrome 25 | #2483 Micro Ektachrome |
Leitz 2/50 Nikon 1.8/50 Canon 1.8/50 Minolta 1.7/50 Pentax 1.7/50 Olympus 1.8/50 |
88 lpmm 88 86 86 86 86 |
96 lpmm 96 92 92 92 92 |
86 lpmm 82 80 82 80 80 |
102 lpmm 100 100 100 100 100 |