0.) Oznaczenia użyte w tekście
f - ogniskowa
Lp - odległość punktu głównego przedmiotowego do przedmiotu
L> - odległość punktu głównego przedmiotowego do najdalszego punktu odwzorowanego ostro
L< - odległość punktu głównego przedmiotowego do najbliższego punktu odwzorowanego ostro
Lo - odległość punktu głównego obrazowego do płaszczyzny filmu
M - powiększenie
N - wartość przysłony (f/stop)
Nm - wartość przysłony (f/stop) skorygowana dla mieszka lub pierścieni pośrednich
c - największy akceptowalny rozmiar krążka rozproszenia
h - odległość hiperfokalna
0.5.) Co to jest punkt główny przedmiotowy i punkt główny obrazowy?
Rozważmy soczewkę grubą (lub układ soczewek):
Płaszczyznę A nazywamy płaszczyzną główną przedmiotową, a punkt w
którym przecina ona oś optyczną układu - punktem głównym
przedmiotowym. Odpowiednio płaszczyznę B nazywamy płaszczyzną główną
obrazową, a punkt w którym przecina ona oś optyczną
układu - punktem głównym obrazowym. Całość jest (znacznie) lepiej
wytłumaczona w każdym podręczniku optyki :-)
1.) Co to jest ogniskowa? Co oznacza '50mm' na oiektywie?
Obiektyw o ogniskowej 50mm tworzy na filmie obraz przedmiotu o takiej
wielkości,jakiej utworzyłby obiektyw otworkowy (pinhole) umieszczony w
odległosci 50 mm od filmu.
2.) Co to jest wartosc przyslony (f-stop, f/ )
Jest to ogniskowa obiektywu podzielona przez widoczną średnicę
przysłony widzianej z przodu (od strony przedmiotowej) obiektywu.
Na przykład przysłona f/8 oznzcza, że średnica przysłony jest
osiem razy mniejsza od ogniskowej obiektywu.
Jasność obrazu na filmie jest odwrotnie proporcjonalna do
kwadratu wybranej wartości przysłony. W miarę przymykania przysłony
wartości niektórych aberracji (wad optycznych) obiektywu zmniejszają
się, ale zmniejsza się też wskutek dyfrakcji jakość obrazu.
Zasada powyższa przestaje obowiązywać gdy obiektyw nastawiony jest
na szczególnie bliski przedmiot (makrofotografia).
3.) Czy jest jakiś wzór na sytuację w której otrzymamy ostry obraz?
Jest ich kilka. Najprostsza z nich jest reguła Gaussa:
1/Lp + 1/Lo = 1/f
i reguła Newtona:
(Lp-f)*(Lo-f) = f^2 (f-do-kwadratu)
4.) Czy jest jakiś wzór na wielkość obrazu w stosunku do wielkości przedmiotu (powiększenie - M)
p = Lp/Lo
p = (Lp-f)/f
p = f/(Lo-f)
5.) Ile wynosi pole widzenia obiektywu?
Jeżeli za X podstawimy przekątną obrazu (ok. 43 mm dla obrazka 24x36),
to pole widzenia PW będzie równe:
PW = 2*arctan(X/(2*f*(M+1)))
Dla dalekich obiektów M możemy przyjąć za równe zero, wtedy wzór redukuje się do:
PW = 2*arctan(X/2f)
Przykładowo, dla obiektywu 50 mm mamy:
PW = 46.5 stopnia.
6.) Jak bardzo przedłużyć naświetlenie przy zdjęciach przez mieszek / pierścienie?
Nn = N*(1+M)
7.) Co to jest krazek rozproszenia?
Kiedy obiektyw nie jest nastawiony dokładnie na ostro, obrazem punktu
na negatywie nie jest punkt lecz krążek o pewnej średnicy. Jeśli
średnica ta będzie wystarczajaco mała, obraz będzie mimo to wydawał
się ostry. Oczywiście maksymalna możliwa średnica krążka rozproszenia
zależy od przewidzianego stopnia powiększenia negatywu, kryteriów
i ostrości wzroku oglądającego, itp. Ogólnie przyjęta jest za
maksymalną dopuszczalną wielkość krążka rozproszania równa 0.03 mm.
Inna reguła przyjmuje za dopuszczalną 1/2000 przekątnej negatywu -
około 0.021 mm dla filmu 35mm; jest to wartość przyjęta przez Rollei i
Schneidera. Zeiss i Sinar przyjmuja 0.025 mm.
8.) Co to jest odleglosc hiperfokalna?
Odległość hiperfokalna jest to odległość do najbliższego odwzorowanego
akceptowalnie ostro (patrz wyżej) punktu dla obiektywu nastawionego
na nieskonczoność
h = f^2/(N*c)
9.) Jaka będzie odległość najbliższego i najdalszego punktu dla
obiektywu nastawionego na pewna odległość Lo?
10.) Co to jest głębia ostrości?
11.) Jak nastawić obiektyw aby mieć wszystko od nieskonczoności
do możliwie najbliższego punktu?
12.) Nie da sie prosciej?
13.) Słyszałem, że żeby uzyskać małą głębię ostrości należy użyć obiektywu o dłuższej ogniskowej. To prawda?
14.) Jeśli nastawię ostrość na pewien punkt, a potem przekomponuję kadr tak, że punkt nie będzie już w środku kadru, czy będzie on
nadal nastawiony na ostro?
15.) Czy nastawianie ostrości w okularach prowadzi do błędów?
16.) Co to jest winietowanie?
17.) Skąd mam wiedzieć czy oprawa filtru / osłona przeciwsłoneczna będzie winietować?
18.) Co to są aberracje?
S< = h*Lo/(h+(Lo-f))
S< = h*Lo/(h-(Lo-f))
Jesli mianownik ulamka wynosi zero lub jest ujemny, S
Wygodnie jest mówić o tylnej i przedniej głębi ostrości.
Tylna głębia ostrości jest to odległość od obiektu do najdalszego punktu odwzorowanego akceptowalnie ostro,
przednia głębia ostrości jest to odległość od najbliższego punktu odwzorowanego akceptowalnie ostro do obiektu.
PGO = Lo - L<
TGO = L> - Lo
Na odleglość hiperfokalną. Dokładniej mówiąc na Lo = h + f
Wtedy najbliższy punkt odwzorowany akceptowalnie ostro będzie znajdował się w połowie Lo, a najdalszy w nieskonczoności.
Da się :-) Gdy odległość do obiektu jest mała w stosunku do odległości hiperfokalnej, przednia i tylna głębia ostrości są
praktycznie równe i zależą wyłącznie od powiększenia M i przysłony Nn. Można wtedy użyć wzorów przybliżonych:
PGO = TGO = Nn*c/M^2
W normalnych sytuacjach (nie makro) Nn = N (nastawiona przysłona).
Tak i nie:-)
Zakładając że obiekt na negatywie będzie miał taki sam rozmiar w obu wypadkach i odległość do obiektu jest mała w stosunku do
odległości hiperfokalnej, PGO i TGO obu obiektywów będą w przybliżeniu takie same
i jednakowe nieżaleznie od wybranej ogniskowej.
Jeśli jednak ogniskowa obiektywu będzie bardzo mała, odległość hiperfokalna - zależna od kwadratu ogniskowej - nie będzie znacznie
większa od odległości do obiektu, co naruszy warunek powyżej. W takim wypadku PGO będzie mniejsza od TGO, przy czym ta ostatnia
będzie obejmowaę nieskonczoność jeśli odległość hiperfokalna będzie mniejsza niż odległość do obiektu.
Dodatkowo, ogniskowa obiektywu ma silny wpływ na wygląd obszarów znajdujących się poza obszarem ostrości. Jeśli obiektyw jest
nastawiony na bliski obiekt, odwzorowując go z powiększeniem M, punkt położony w nieskonczoności będzie przedstawiony jako
krążek o średnicy c :
c = f M / N
a więc rozmiar obrazu naszego punktu będzie zależny od ogniskowej obiektywu.
Nie, ale nieostrość będzie niewielka. Jeśli obiekt będzie znajdował się wystarczająco daleko, będzie on w zakresie głębi ostrości.
Przybliżony wzór na minimalną odległość w takim wypadku wygląda tak:
d = w^2/(2 N c)
gdzie d - najmniejsza odległość taka, że punkt będzie akceptowalnie
ostry, mierzona od płaszczyzny filmu, w - odległość od punktu do osi optycznej
Nie. Obraz jest tworzony na matowce położonej w takiej samej odległości optycznej co film. Jedynym efektem używania
okularów będzie ostrzejsze widzenie obrazu na tejże matówce :-)
Winietowanie jest to spadek jasności obrazu w miarę oddalania się od jego środka. Jest on spowodowany przez kilka fundamentalnych
praw optyki. po pierwsze: promień światła z punktu nie położonego na osi optycznej 'widzi' przesłonę nie w postaci krążka, ale
elipsy (można to sprawdzić wizualnie :-), więc efektywna wartość przysłony (f/stop) obiektywu - a więc i jasność obrazu - będzie
malała w miarę oddalania się od osi optycznej. Spadek ten będzie ilościowo równy cosinusowi kata, pod jakim promień wpada
do obiektywu do osi optycznej. Po drugie, w obiektywach rectilinearnych (nie-fisheye), powiększenie obrazu w miarę zbliżania
się do krawędzi rośnie z cos^3 kąta promienia do osi optycznej, stąd światło wpadające pod kątem do osi optycznej będzie rozłożone na
większej powierzchni niż światło padające wzdłuż osi optycznej. Stąd natężenie światła padającego na film będzie spadało z cos^4 kąta
wpadania promienia do obiektywu. Projektant może skompensować w pewnym stopniu wpływ tych efektów poprzez stosowanie specjalnych
układów optycznych lub zastosowanie filtra centralnego (z ciemniejszą plamką w środku). Winietowanie może też być
spowodowane przeszkodami mechanicznymi na drodze promienia światła: zbyt wąska osłona przeciwsłoneczna, oprawa filtra, palce..
Otwórz tylną ściankę aparatu i otwórz migawkę. Popatrz przez oiektyw czy jesteś w stanie dostrzec wszystkie cztery rogi otworu obrazowego
('dziury' w migawce :)
Aberracje są to wady optyczne obiektywów, wynikające z ograniczeń ich konstrukji. Lepsze obiektywy mają mniejsze aberracje, nie da się ich
jednak całkowicie usunąć.
Klasyczne aberracje to:
19.) Czy da się zmniejszyć aberracje przez przymknięcie przysłony?
Do pewnego stopnia tak, jednak za wyjątkiem dystorsji i aberracji
chromatycznej lateralnej. Przymykanie przysłony zwiększa jednak dyfrakcję.
20.) Co to są 'elementy' i 'grupy' w opisie obiektywu? Czy wiecej to lepiej?
Ilość elementów to ilość pojedynczych soczewek, użytych do zrobienia obiektywu. Pojedyncza soczewka lub kilka soczewek sklejonych razem
jest nazywane grupą. Każdy dodatkowy element w soczewce ułatwia projektantowi zmniejszenie aberracji optycznych. Z drugiej strony
każdy element optyczny powoduje flarę.
Jest możliwe zrobienie bardzo dobrego obiektywu standardowego z użyciem cztereh (Tessar) lub pieciu (Sonnar) elementów.
Odnosi się to rownież do obiektywow długoogniskowyh i teleobiektywów (Leitz Elmar). Obiektywy szerokokątne są znacznie trudniejsze do
zaprojektowania i z reguły składają się z większej liczby elementów (8-10). Obiektywy typu zoom wymagają kilkunastu do nieraz ponad
dwudziestu elementów.
Generalnie obiektywy o mniejszej liczbie elementów mają większy kontrast i mniejszą flarę niż obiektywy bardziej skomplikowane.
Złożone obiektywy typu zoom mają zazwyczaj słaby kontrast z racji rozpraszania światła na elementach optycznych. Dodatkowo wymagają
dla uzyskania akceptowalnych efektów użycia dobrych powłok przeciwodblaskowych.
21.) Co to jest "low dispersion glass" - LD, UD, SLD, ULD, ED ?
Jest to szkło o małej różnicy współczynnika załamania dla różnych długości fali światła. Ułatwia to zaprojektowanie obiektywu o
małej aberracji chromatycznej i lateralnej aberracji chromatycznej.
22.) Co to znaczy APO, apochromatyczny?
Odległość w jakiej obiektyw tworzy obraz przedmiotu zmienia się w pewnym stopniu wraz z długością fali. Jeśli istnieją dwie różne
długości fali światła dla których odległość ta jest taka sama, obiektyw nazywamy achromatem. Jeśli są trzy lub więcej takich długości
fali, nazywamy go apochromatem.
Powszechnie uważa się, że producenci obiektywów traktują ten termin dość luźno..
23.) Co to jest 'element asferyczny'?
Jest to element optyczny, którego promień krzywizny zmienia się w miarę oddalania się od osi optycznej. Elementy asferyczne ułatwiają
projektowanie obiektywów szerokokątnych i zoomow, są jednak drogie w produkcji.
24.) Co to jest telekonwerter?
Jest to urządzenie, które powiększa centralną część obrazu dawanego przez obiektyw. Na przykład fotografii małoobrazkowej telekonwerter
2x powiększa centralne 12x18mm obrazu do 24x36mm
25.) 0 Jak telekonwerter wpływa na ekspozycję, głębię ostrości i jakość obrazu?
Obiektyw o ogniskowej f i przysłonie N z telekonwerterem o powiększeniu K razy będzie się zachowywał jak obiektyw o ogniskowej
K*f i przysłonie K*N. Odległość hiperfokalna będzie K razy większa, głębia ostrości będzie K razy mniejsza.
Telekonwerter, powiększając jedynie centalną część obrazu, zmniejszy około K razy rozdzielczość obiektywu. W dodatku, każdy telekonwerter
wprowadza swoje własne aberracje optyczne, czasem także i winietowanie.